Trei invenții medaliate cu aur la mai multe saloane internaționale de profil, realizate de Corneliu Birtok-Băneasă, au fost montate pe una dintre mașinile ce vor lua startul în etapa a doua a Campionatului Național de Drift, care va avea loc sâmbătă și duminică la Prejmer, în județul Brașov.
Hunedoara: Invenții medaliate cu aur, montate pe o mașină de drift
Mașina aparține pilotului licențiat Marian Marcel, din Deva, care a acceptat ca în compartimentul motor să fie amplasate un filtru supraaspirant inversat pentru competiții auto, un sistem dinamic de transfer al aerului și un deflector termic, toate acestea contribuind la o mai bună răcire a motorului și la un plus de putere de circa 7 — 10%. „Mașina are un aport de putere cuprins între 7 și 10%, datorită faptului că motorul nu se încălzește foarte tare. În plus, riscul ca motorul să se defecteze din motive care țin de supraîncălzire scade considerabil”, a declarat vineri, pentru AGERPRES, inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă. Colaborarea dintre pilotul Marcel Marian și inventatorul Corneliu-Birtok Băneasă a început în urmă cu mai bine de un an, din dorința celor doi de a spori performanțele mașinii de drift. „Îl cunosc pe Corneliu de mai multă vreme. Împreună am decis să montăm invențiile sale pe mașina mea de drift. Acestea mă ajută să țin pasul, cumva, cu restul colegilor mei, chiar dacă, inițial, mașina mea era una dintre cele mai slabe din campionat. Cu invențiile lui Corneliu, mașina se turează mult mai bine și motorul răspunde altfel, în sens pozitiv, la comenzile mele”, a spus pilotul Marcel Marian.
În calitate de doctorand al Facultății de Inginerie din Hunedoara, Universitatea Politehnica Timișoara, Corneliu Birtok-Băneasă și-a propus ca pe parcursul etapei de la Prejmer să efectueze și mai multe măsurători la motorul mașinii, ajutându-se de o cameră de termoviziune. Rezultatele cercetării, la care vor lua parte și mai mulți studenți ai Secției de Autovehicule Rutiere, vor fi cuprinse în
teza sa de doctorat, pentru că ele vor putea fi extrapolate ulterior la funcționarea unei mașini care circulă în traficul aglomerat urban.”Mașina de drift are un ritm susținut și atipic față de un trafic normal. Ea parcurge un traseu într-un derapaj controlat, la un anumit unghi față de axa pistei, ceea ce duce la o circulație deficitară a aerului prin compartimentul motor. Cercetarea se poate constitui ca o bună paralelă cu situația din traficul întâlnit în orașele aglomerate, unde mașinile stau în ambuteiaje, motorul aspiră aer cald, iar șoferii încearcă să compenseze pierderea de putere care apare, de până la 20%, apăsând mai tare pe accelerație. Acest lucru duce la un consum crescut de carburant și la o poluare majoră”, a explicat Corneliu Birtok-Băneasă.
Studiile de până acum, efectuate cu ajutorul camerei de termoviziune, au demonstrat că prin utilizarea acelor invenții temperatura aerului din compartimentul motor al mașinii reușește să se mențină la o valoare de 22 — 25 grade Celsius, față de 50 — 75 grade Celsius, situație ce îmbunătățește funcționarea motorului și permite o economie de carburant. Facebook,Agerpres.