vineri, noiembrie 22, 2024

Val de critici, după ce președinția a cerut ca „Türkiye” să fie marcă internațională


Președinția Turciei urmărește să promoveze utilizarea cuvântului „Türkiye” în locul echivalentului său în limba străină în tranzacțiile internaționale, declanșând o dezbatere aprinsă pe rețelele sociale, conform Turkish Minutes.

Un decret semnată de președintele Recep Tayyip Erdoğan, intitulată „Folosirea expresiei Türkiye ca marcă”, a fost promulgată, vineri, în Monitorul Oficial, solicitând utilizarea cuvântului turcesc pentru țară în locul echivalentului în orice altă limbă străină.

„Numele de marcă Türkiye a fost acceptat ca brand-umbrelă al țării noastre în arenele naționale și internaționale”se arată în declarația semnată de Erdoğan.

Președinția i-a îndemnat pe exportatorii turci să folosească expresia „Made in Türkiye” în loc de „Made in Turkey” pentru produsele lor.

Promovarea expresiei a stârnit reacții din partea utilizatorilor rețelelor sociale, de la susținere până la ironie.

„Un decret promulgat în Monitorul Oficial impune folosirea „Made in Türkiye” în loc de „Made in Turkey.” Slavă Domnului! Lira turcească va câștiga valoare și un dolar va fi egal cu 5 lire până dimineață”, a scris celebrul influencer, Ata Benli.

Volker Pabst, reprezentantul Turciei pentru cotidianul elvețian, Neue Zürcher Zeitung, pe de altă parte, a declarat că circulara nu va avea niciun efect asupra cursurilor valutare.

„Pentru prima dată, un decret prezidențial nu va afecta direct cursurile valutare”,scrie Pabst, pe Twitter.

Avocatul Gönenç Gürkaynak a comentat această problemă. Gürkaynak a postat fotografii cu etichete de preț de la supermarketuri care ilustrează creșterea abruptă a prețurilor cu mesajul: „Made în Turkiye”

„Am produs în mod artificial acest rezultat în timp ce aveam de-a face cu lucrări zadarnice și  pretindem a fi un crocodil în problemele noastre principale.”, scrie Gönenç Gürkaynak.

Prețurile de consum au urcat la 21,31% de la 19,89% în octombrie, potrivit Institutului de Statistică din Turcia.

Lira a pierdut aproape 30% din valoarea sa față de dolar în ultima lună și mai mult de 45% de la începutul anului.

X, platforma cheie de informarea din Turcia, pierde clienți după alegerile din SUA. Acuzații de dezinformare

„Am dorit să informăm cititorii că nu vom mai posta de pe niciun cont editorial oficial al Guardian pe site-ul de socializare X”, se arată în anunţul publicaţiei britanice, care are mai mult de 80 de conturi pe X, cu aproximativ 27 de milioane de urmăritori.

Turcia, prinsă între Orient și Occident. În NATO, dar și parteneră în blocul BRICS, cu China și Rusia?

Turcia, membră NATO, a primit statutul de țară parteneră de către grupul de națiuni BRICS, din care face parte China și Rusia, conform presei turcești.