marți, martie 26, 2024

Un posibil dezastru financiar, la orizont

Disputa dintre Qatar și vecinii săi ar putea provoca pierderi de miliarde de dolari.

Ruperea relațiilor diplomatice dintre Qatar și vecinii săi din Golf – Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Egipt și Bahrein – le-ar putea costa miliarde de dolari din cauza încetinirii comerțului și a investițiilor, precum și a creșterii costurilor de împrumut pentru statele din regiune, se arată într-o analiză publicată luni de Reuters.

thumbnail_foto 2
Piețele bursiere din Dubai și alte centre financiare din Golf au scăzut luni, dar nu atât de mult ca în Qatar, ceea ce demonstrează că investitorii din regiune sunt îngrijorați.

Vecinii Qatarului și-au justificat măsurile prin faptul că Doha ”susține terorismul”, inclusiv Al-Qaida, gruparea Stat Islamic și Frăția Musulmană, confrerie considerată ”teroristă” de către Egipt și țări din Golf.

Fondul Suveran de Investiții al Qatarului, cu active estimate la 335 de miliarde de dolari, ar putea ajuta emiratul să evite o criză economică după ce luni Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Egipt și Bahrein au decis reducerea legăturilor terestre, aeriene și maritime cu Doha, acuzând emiratul că susține terorismul.

Datorită facilităților portuare recent extinse, Qatarul poate continua exporturile de gaze naturale lichefiate (LNG), care în aprilie au ajutat emiratul să obțină un excedent comercial de 2,7 miliarde de dolari, și poate importa produsele care până acum veneau din Arabia Saudită.

Dar o parte a economiei emiratului ar putea fi afectată semnificativ dacă disputa se prelungește în următoarele luni, o perspectivă care luni a dus la scăderea pieței bursiere din Qatar cu peste 7%.

Guvernul din Qatar se împrumută pe plan local și extern pentru a finanța cheltuielile de infrastructură de aproximativ 200 de miliarde de dolari necesare pentru a găzdui Campionatul Mondial de Fotbal din 2022. Creșterea randamentelor obligațiunilor guvernamentale sugerează că, în viitor, costurile de împrumut ale emiratului vor fi din ce în ce mai ridicate, analiștii estimând că și celelalte state din Golf se vor confrunta cu această problemă.

”Dacă disputa se extinde, ramificațiile ar putea fi imense. Firmele care gestionează active vor deveni mai prudente și nu vor face diferențe între Qatar și alte state din Golf”, a declarat pentru Reuters un bancher care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Deoarece toate aceste țări sunt puternic dependente de exporturile de țiței și gaze, legăturile comerciale și de investiții dintre ele sunt destul de reduse, astfel încât efectele negative ale disputei ar putea fi limitate.

foto 3
Costurile construcțiilor în Qatar ar putea de asemenea crește, majorând inflația, deoarece aluminiul și alte materiale de construcții nu vor mai putea fi importate pe cale terestră.

Cu toate acestea, Qatarul se va confrunta cu costuri mai ridicate în unele domenii. În 2015, importurile de alimente ale Qatarului s-au ridicat la 1,05 miliarde de dolari, din care 309 milioane de dolari au reprezentat importurile din Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Majoritatea produselor, în special cele lactate, veneau pe la granița terestră cu Arabia Saudită, astfel încât Doha va trebui să facă alte aranjamente.

Analiștii avertizează că Arabia Saudită ar putea convinge mai multe state să-și reducă legăturile cu Doha și ar putea forța companiile străine să aleagă între a face afaceri cu Qatarrul și a obține acces la piața saudită, care este mult mai mare.

După Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Egipt și Bahrein, au mai anunțat ruperea relațiilor diplomatice cu Qatarul și Yemenul și Libia.

Despăgubire de 4.670 de dolari pentru familiile minerilor care au murit în dezastru din Turcia

Deși, asigurarea pentru accidentele miniere a fost recent crescută la 1 milion de lire turcești (31.145 de dolari), familiile victimelor celor nouă mineri îngropați sub o alunecare de teren contaminată cu cianuri și acid sulfuric trebuie să se mulțumească cu suma de 150.000 de lire (4.670 de dolari).

Cel mai poluat oraș din Europa este în Turcia. Konya, singurul oraș din țară cu aer curat

Conform standardelor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), valoarea PM2,5 ar trebui să fie de cel mult cinci μg/m3 pentru a respira aer curat într-o regiune.

Turcia a urcat 8 locuri în raportul Fericirii Mondiale. Bătrânii mai fericiți decât cei tineri

Raportul anual arată o schimbare notabilă, deoarece Statele Unite și Germania au coborât din primele 20 și sunt acum pe locurile 23, respectiv 24. Între timp, Costa Rica și Kuweit au făcut progrese semnificative, trecând în top 20 pe locurile 12 și, respectiv, 13.

Ionuț Cojocaru despre Ramadan și Atatürk: „Nu a fost interzisă religia.”/ „Președintele care a construit peste 13.000 de moschei..”(Part.I)

Ionuț Cojocaru, expert în politică externă și specializat în domeniul otoman și turc, a vorbit cu reporterii Zaman România despre islam, schimbările în societatea turcă în perioada lui Atatürk, dar și viața politică și religioasă din Turcia de azi.

Ionuț Cojocaru despre Ramadan: „Luna empatiei, luna solidarității, luna unității”.(Part II)

Ionuț Cojocaru, expert în politică externă și specializat în domeniul otoman și turc, a vorbit cu reporterii Zaman România, într-un articol în două părți. Prima parte conținând aspecte legate despre viața politică și religioasă de la Abdülhamid al II -lea, trecând în revistă perioada lui Ataturk până la Erdoğan.

Erdogan l-a felicitat pe Putin pentru victoria electorală. Turcia pregătită să revină „la masa negocierilor cu Ucraina”

Nu este prima dată când Erdogan își oferă serviciile ca mediator în război, încercând să mențină relații de prietenie atât cu Putin, cât și cu președintele ucrainean, Volodymyr Zelensky.

CEDO acuză Turcia pentru arestarea preventivă a reporterului Zaman după lovitură de stat

Curtea de la Strasbourg și-a anunțat, marți, hotărârile privind cazul lui Ayşenur Parıldak, în vârstă de 34 de ani, constatând încălcările a două legi: articolului 5 (dreptul la libertate și securitate) și articolului 10 (libertatea de exprimare) din cauza dovezilor insuficiente pentru arestarea și durata excesivă a arestării sale preventive.

Bulgaria în spațiului Schengen: Coadă de camioane de 20 de kilometri la Edirne

Bulgaria în spațiului Schengen: Coadă de camioane de 20 de kilometri la Edirne