Ramadan, considerată luna sfântă a anului, care marchează perioada în care a fost revelat Coranul, este, de asemenea, un moment important pentru comemorarea istoriei islamului.
Ionuț Cojocaru, expert în politică externă și specializat în domeniul otoman și turc, a vorbit cu reporterii Zaman România despre islam, schimbările în societatea turcă în perioada lui Atatürk, dar și viața politică și religioasă din Turcia de azi.
Cum era luna Ramadan în timpul lui Atatürk? Ce este diferit față de prezent ?
Până să ajungem la perioada lui Atatürk, cred că important ar fi să coborâm puțin în istorie și să înțelegem perioada Imperiului Otoman, cu Abdülhamid al II -lea, cu apariția constituției, cu luptele pentru drepturile femeilor, cu luptele organizațiilor celor care doreau drepturi ca în occident și cei care militau pentru conservarea tradițiilor din Imperiu. Practic, după ce Atatürk reușește să înființeze Republica, Turcia a trecut la un nou model de dezvoltare, preluând valorile occidentale, europene.
Putem să ne aducem aminte că a schimbat constituția, a desființat califatul și școlile de gândire islamice, a preluat codul civil, codul penal, a schimbat alfabetul. Practic, a încercat să ducă Turcia către zona occidentală. Bineînțeles, că acest lucru nu a fost pe placul tuturor cetățenilor.
De atunci până în prezent, în Turcia există două fracțiuni care nu pot ajunge la o înțelegere, fiind două tabere radical opuse: cei care sunt adepții reformelor lui Ataturk și cei care sunt nostalgici și vor să-și păstreze tradițiile, religia și misiunea pe care ei o consideră că este naturală și concordă cu civilizația lor.
În perioada lui Atatürk, nu a fost interzisă religia sau tot ce ține de islam. În același timp a devenit o opțiune persoană, ci nu una susținută și coordonată de stat. Atatürk nu era o persoană credincioasă sau să ofere un model în privința religie.
Ce s-a schimbat de pe vremea lui Atatürk?
Această întrebare mă duce cu gândul la junii turci și lupta acestora de a democratiza un imperiul care pierdea din ce în ce mai mult din importanța.
Mă gândeam la o paralelă între Abdülhamid al II -lea și Erdoğan, care se aseamănă în multe privințe, cu multe schimbări în ceea ce privește viața politică și viziunea. Practic, atunci în Imperiu, dacă pană atunci mergeau pe ideea de otoman, fără să conteze ce etnie are omul sau ce religie, de la Abdülhamid al II -lea, s-a islamizat Imperiul și a scos în față etnia turcă, iar funcțiile importante au fost date turcilor. Pentru Turcia văd islamul, dincolo de religie, ca o mândrie a faptului că sunt musulmani.
A fost poporul influențat din punct de vedere religios de liderii politici?
Turcii, în prezent, procentul, cel puțin cel statistic, îmbrățișează religia. Tinerii sunt atrași de religie și susțin mișcările și viziunea președintelui său. Trebuie să subliniem că Erdoğan este absolvent de Imam Hatip1 , la fel ca o treime din guvernul turc. Religia joacă un rol important. Islamismul ca și curent politic a jucat și continuă să joace un rol important.
Să nu uităm de transformarea Sfintei Sofia din muzeu în moschee, să nu uităm de declarațiile lui Erdoğan care într-un miting de susținerea a Palestinei, a vorbit de o luptă între cruce și semiluna. Deci, da, în momentul de față, președintele care a construit peste 13.000 de moschei de când este la putere, joacă un rol important în islam.
Atenție, nu aș spune că acest lucru este unul rău, până la urmă, Turcia aparține acestei civilizații, iar religia este până la urmă, o noțiune personală. Că în jurul guvernului și a primăriilor conduse de AKP, partidul condus de Erdoğan, sprijină în special oamenii care sunt credincioși, ține de acea ideologie, numită islamism.
- Imam Hatip- școală profesionale pentru a pregăti lideri de rugăciune (imam) și predicatori (hatip) în Republica Turcă.