duminică, aprilie 21, 2024

Criza economică în Turcia: Guvernul turc pe urmele supermarketurilor

Guvernul turc a pune vina pe lanțurile de supermarketuri și promite măsuri dure pe piețele care percep prețuri mari.

Un scandal a început în Turcia, de la declarațiile liderului MHP,  partid alidat cu Erdogan. Devlet Bahçeli, din 22 noiembrie, când a conectat BİM, un lanț de supermarketuri din Turcia cu  „FETÖ”,. FETÖ este un termen derogatoriu inventat de guvernul turc pentru a se referi la mișcarea Gülen, bazată pe credință.

„Suntem de părere că creșterea piețelor în lanț în fiecare zi este intoleranță la pacea noastră socială și economică. Suntem împotriva oricui atinge portofelului cetățenilor noștri. Credem că lanțurile de supermarketurile care cresc constant prețurile ar trebui investigate cu atenție pentru conexiunile și legăturile cu FETÖ. Acești oameni lacomi nu ar trebui tolerați. Este datoria principală a statului să păstreze ambele părți ale oricui ne fură pâinea, ne strică gustul meselor și vine în bucătăriile noastre ca un coșmar, ”, afirmă Bahçeli.

Galip Aykaç, CEO-ul BIM, prieten cu Erdogan, a răspuns acuzațiilor, pe 30 noiembrie.

„Avem ceva de spus celor care ne-au declarat teroriști, comentatorilor de televiziune salariați, administratorilor ignoranți care spun că vor percheziționa depozitele și vor distribui petrol publicului și liderii de partid care ne-au amenințat. Oamenii frumoși ai acestei țări nu v-au respectat în niciun fel minciunile.Vă rog să vă uitați în oglindă. Se vor vedea. Au managementul percepției și agende ascunse.”, susține CEO-ul.

Atacul la un magazin BİM

Remarcile lui Aykaç au condus la amenințări cu moartea din partea lui Kürşat Yılmaz, un lider de bandă criminală condamnat, și declarat „erou” de către Bahçeli.

În Antalya, geamurile unui supermarket BİM au fost sparte, iar un alt magazin a fost acoperit cu graffiti pe care scria „Statul tată”.

În plus, mai multe persoane și-au exprimat nemulțumirea față de cele cinci mari supermarketuri din Turcia online. Un bărbat a distribuit un videoclip pe TikTok în care a expus „prețul ridicat” de 14,75 TL pentru un pachet de lapte ca alternativă, optând pentru opțiunea de 18,5 TL la un supermarket local.

Şok, având peste 4.000 de magazine şi promovând sloganul „mai mult decât suficient”, a cerut ca Aykaç să demisioneze din funcţia de preşedinţie a Asociaţiei Comercianţilor de Produse Alimentare.

Gigantul alimentar a declarat că Aykaç, în loc să informeze în mod adecvat publicul, a mutat dezbaterea în domeniul politic. Toată agitația a dus în cele din urmă la demisia lui Aykaç pe 4 decembrie.

Despre BIM

La sfârșitul anului 2021, BİM a ajuns la 9.451 de magazine în Turcia. Pe lângă Turcia, BİM operează și în Maroc și Egipt. În 2021, 43 de magazine noi au fost deschise în Maroc în 2021, ajungând la un total de 578 de magazine.

BİM se remarcă nu numai prin cifra de afaceri, ci și prin angajarea unui total de 70.197 de persoane pe bază consolidată, inclusiv 3.723 de birouri, 6.437 de depozite și 60.037 de magazine la sfârșitul anului 2021.

Turcia a dat vina și a amendat unele supermarketuri importante după ce a lansat investigații privind prețurile de exploatare. Autoritățile au lansat inspecții simultane la supermarketurile din toată țara.

Autoritatea pentru Concurență (RK) a amendat în octombrie anul trecut comercianții, inclusiv BIM, Migros, CarrefourSA, Şok Marketler și A101 Yeni Mağazacılık, în jur de 283 de milioane de dolari pentru încălcarea reglementărilor antitrust.

Observatorul a sugerat că companiile au coordonat prețurile produselor direct sau prin intermediul furnizorilor într-un mod care era împotriva intereselor consumatorilor și au încheiat acorduri similare unui cartel sau acțiuni coordonate.



Președintele Germaniei în vizită în Turcia. Prima întâlnire cu primarul Istanbulului, apoi cu Erdogan

Președintele Frank-Walter Steinmeier va călătorii în Republica Turcia în perioada 22-24 aprilie 2024, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între cele două țări.

Boicot! Turcii nu merg în weekend la restaurant. „Aceasta nu este inflație, este profit”

Organizatorii și susținătorii boicotului susțin că întreprinderile folosesc inflația din Turcia ca o scuză pentru a-și crește profiturile. Boicotul urmărește să protesteze prețurile crescute pentru porții mai mici, precum și creșterea costului vieții.