În cartierului Tophane, din Istanbul, pescărușii sunt împrăștiați de o dronă care filmează un polițist care arestează tânără. Filmarea este numit „Dengeler”, unul dintre cele aproximativ 60 filmate anual în Turcia, care au făcut ca Istanbulul și alte orașe turcești să fie cunoscute telespectatorilor din aproape 170 de țări din întreaga lume.
În ultimii 15 ani, Turcia s-a impus ca cel mai mare exportator de seriale TV după Statele Unite și Marea Britanie.
Premiul Emmy pentru cea mai bună telenovelă
„Latino-americanii găsesc serialele turcești foarte aproape de cultura lor. Când le prezint proiectul, film, chiar dacă nu înțeleg un cuvânt în turcă, ei înțeleg despre ce este vorba, deoarece cultura familiei este aproape aceeași”, spune Erdi Işık, manager de dezvoltare la Ay Yapım – principalul exportator al Turciei, în 2023 și a cărui producție „Yargı” (Secretele de familie) a câștigat, în noiembrie anul trecut, un Emmy Internațional pentru cea mai bună telenovelă.
Constrângerile de cenzură din Turcia oferă o deschidere către publicul din Orientul Mijlociu și din țările vorbitoare de spaniolă, care sunt obișnuiți să vizioneze telenovele în familie.
Cu toate acestea, „ne gândim mai întâi la piața turcă”, spune Erdi Işık, chiar dacă „alegem actori care se potrivesc așteptărilor internaționale”.
Istorie de familie și povești de dragoste
„Mă numesc Zuleyha”, o altă poveste de succes, a câștigat cea mai bună telenovelă a anului în America de Sud în 2020.
Foarte populare în Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Balcani, serialele turcești despre istorie, intrigi de familie și povești de dragoste sunt prezente acum pe fiecare continent, chiar și în Statele Unite, unde au cucerit piața hispanica.
„Acum sunt difuzate în prime-time în Spania, Arabia Saudită și Egipt”, declară Xavier Rambert, șeful de cercetare și marketing la Glance, o companie de măsurare a audienței din Londra, care laudă „eficacitatea” producțiilor turcești.
„Abilitatea lor de a furniza mase de conținut la costuri foarte controlate face posibilă completarea programelor la prețuri rezonabile”, adaugă acesta.
Cum sunt produse serialele
Succesul se datorează și calității producțiilor, a declarat Özlem Özsümbül, director de vânzări la Madd, compania care distribuie seriale produse de Ay Yapım.
Fiecare episod este scris și filmat de la o săptămână la alta, pe baza unui complot general care evoluează pentru a se adapta la public. Un episod de două ore poate fi scris, filmat și produs în întregime în șase zile.
Caracterele pot fi eliminate sau minimizate. Doar cele mai mari vedete sunt garantate până la 15 episoade, explică Özsümbül.
Deși „seriele TV sunt produse pentru publicul din Turcia, aceștia nu își pot recupera costurile difuzând doar în Turcia”, a spus Özlem Özdemir, fondatorul revistei Episode, care acoperă emisiunile TV turcești.
Producțiile adaptate pieței internaționale
„Sistemul nostru este unic, deoarece filmăm aproximativ două ore și jumătate în fiecare săptămână. Și apoi, reedităm pentru piața externă.”, declară Ahmet Ziyalar, co-fondator al Inter Medya și CEO al Inter Yapım.
Un episod săptămânal de 90 până la 120 de minute în Turcia poate fi convertit în trei episoade de 45 de minute difuzate zilnic în America Latină.
„Putem fi mai politici când producem pentru o platformă”
Între timp, Ziyalar a lansat o așa-numită serie „New Generation” cu opt până la 12 episoade destinată doar platformelor de streaming.
„Sunt mai rapizi, mai îndrăzneți și mai sexy – mai puțin preocupați de cenzură. Sunt și mai artistici”, explică acesta.
Acesta este motivul pentru care eroina din serialul „Degenler”, a cărei arestare a fost filmată cu dronă în cartierul Tophane, nu ezită să arunce sloganuri pro-kurde asupra polițistului care a oprit-o.
„Putem fi mai politici când producem pentru o platformă”, spune scenaristul Sarp Kalfaoğlu. „Degenler” va fi transmis în Turcia de Gain.
„Credem că aceste serii de nouă generație își pot găsi un loc pe piața internațională, precum și în serialele mainstream pe care le vom continua să le producem”, declară Can Okan, CEO al Inter Medya, care le va prezenta în curând la festivalul internațional Series Mania de la Lille, Franța.
Okan a spus că a ajuns recent la un acord cu radiodifuzorul columbian Caracol pentru o serie de 120 de episoade în spaniolă.
„Știm că [președintele Recep Tayyip] Erdogan nu este întotdeauna mulțumit de conținutul nostru, dar nu spune nimic, deoarece aducem mulți bani. Și o mulțime de turiști.”, afirmă Erdi Işık.
În total, aproape 700 de milioane de telespectatori se bucură de telenovele „alla turca”, potrivit Ministerului turc al Culturii.