Repercursiunile crizei guvernului turc asupra armatei țării în urma tentativei eșuate de lovitură de stat în 2016 au atins un nivel critic, în care Turcia abia are piloți care să zboare cu avioanele F-16, a declarat scriitorul istoric Michael Peck, citat de ahval.news
„Piloții de luptă nu sunt ieftini”, a declarat Peck, joi, în cadrul National Interest. Potrivit estimărilor Forțelor Aeriene ale SUA, instruirea unui nou pilot pentru a deservi un avion precum F-35 costă 11 milioane de dolari, în timp ce anii de experiență ai unui pilot veteran nu au preț, a adăugat Peck.
„Așadar, o națiune care își aruncă piloții de luptă în închisoare nu înseamnă doar că irosește bani, ci și o resursă extrem de valoroasă. Cu toate acestea, în numele politicii, guvernul Turciei și-a ”curățat” forța aeriană atât de prost, încât abia își poate folosi la zbor luptătorii F-16.”, a explicat istoricul.
În urma loviturii eșuate, guvernul președintelui turc Recep Tayyip Erdoğan, a început o serie de activități de epuare a personalului militar, urmând ca peste 300 de piloți să fie concediați.
Cu piloții turci după gratii, Erdogan caută unii străini
Guvernul turc a cerut ajutor Stalelor Unitate, însă americanii au respins cererea Turciei de a trimite instructori de zbor. Turcia a solicitat, apoi, asistență din partea Pakistanului, care de asemenea folosește sistemul F-16,însă acest lucru nu a rezolvat problema forțelor aeriene.
Cu toate acestea, guvernul a fost nevoit să emită un decret în 2017, obligând 330 de foști piloți să se întoarcă în forța aeriană, a explicat Peck, citând un raport al Consiliului Atlantic.
Forța aeriană slăbită ar putea fi, de asemenea, motivul pentru care Turcia s-a arătat foarte interesată de achiziționarea sistemelor de rachete rusești, S-400, în ciuda preocupărilor și amenințărilor de la Washington.
Ankara a semnat, de asemenea, un acord cu producătorul de rachete franco-italiene Eurosam pentru a dezvolta o rachetă antiaeriană de lungă durată.