joi, aprilie 7, 2022

Un robot pe Phobos-misiune spaţială

Franţa şi Germania vor colabora la realizarea unui robot mobil destinat misiunii japoneze MMX, care va pleca în 2024 în explorarea lui Phobos, unul dintre cei doi sateliţi ai planetei Marte, a anunţat miercuri CNES, agenţia spaţială franceză, potrivit AFP.

În timp ce micul robot franco-german MASCOT a ajuns miercuri pe suprafaţa unui asteroid aflat la o distanţă de peste 300 de milioane de kilometri de Terrra, în cadrul misiunii japoneze Hayabusa2, agenţiile spaţiale franceză, germană şi japoneză se gândesc deja la misiuni şi mai îndepărtate.

Prevăzută să fie lansată în 2024, MMX (Martian Moons eXploration) este o misiune japoneză ambiţioasă care îşi propune să aducă mostre de pe Phobos. Scopul misiunii este analizarea celor doi sateliţi al planetei Marte, Phobos şi Deimos, pentru a stabili originea acestora, contribuind astfel la o mai bună înţelegere a formării şi evoluţiei sistemului solar.

Misiunea MMX „prevede eliberarea robotului franco-german pe suprafaţa lui Phobos înainte de debarcarea navetei-mamă”, precizează CNES.

Modulul va analiza stratul fin de particule (regolit) şi structura suprafeţei acestui satelit natural al Planetei Roşii în „cele mai mici detalii”. Rolul său va fi optimizarea operaţiunii de asolizare şi de returnare a eşantioanelor colectate în cadrul misiunii MMX.

Acest viitor robot este „urmaşul lui MASCOT”, a declarat pentru AFP Jean-Yves Le Gall, preşedintele CNES. Va însă mai mare („circa un metru pe un metru”), în comparaţie cu MASCOT care este de dimensiunile unei cutii de pantofi (30X30X20 centimetri) şi o masă de 10 kg, a precizat acesta.

Declaraţia comună referitoare la viitoarea colaborare franco-germană pentru realizarea acestui robot a fost semnată miercuri la Bremen (Germania) de către Jean-Yves Le Gall, omologul său din cadrul agenţiei germane DLR, Pascale Ehrenfreund, şi directorul agenţiei japoneze Jaxa, Hiroshi Yamakawa. Aceştia participă la cea de-a 69-a ediţie a Congresului Astronautic Internaţional (IAC).


 


 

Prima zi de Ramazan în 2022.Un imam din Constanța răspunde la curiozitățile tale!

Musulmanii din întreaga lume sărbătoresc începând, de pe 2 aprilie, luna Ramadan, în care  30 de zile țin post negru de la zori zilei până la apus soarelui. Urmând ca pe 2 mai, familiile să se unească și să sărbătorească Ramadan Bayram.

Cine este de vină pentru pentru invazia din Ucraina? Iată ce cred turcii

Cine este de vină pentru pentru invazia din Ucraina? Iată ce cred turcii

Rezumatul lunii martie în Turcia: La ce au mai crescut prețurile? Varza se vinde feliată, câte un sfert

Rezumatul lunii martie în Turcia: La ce au mai crescut prețurile? Varza se vinde feliată, câte un sfert

Istanbul: Faimosul iftar din Piața Sultanahmet interzis

Pe 23 martie, secretarul general al İBB, Can Akın Çağlar, a trimis o scrisoare de notificare biroului guvernatorului despre activitățile pe care municipalitatea plănuia să le desfășoare în timpul lunii Ramadan în tot orașul.

Turcii așteaptă noi majorări la sfârșitul săptămânii. La ce mai crește prețul?

În ciuda reducerii TVA-ului, la începutul săptămânii, un studiu din martie a constatat că 82,1% dintre consumatori nu au simțit scăderea costului vieții, deoarece inflația a continuat să crească. 

Care este cea mai problemă din Turcia? Iată ce cred turcii

31,4% dintre persoane au spus că este violență domestică, 29,5% au spus că sunt toate problemele menționate în sondaj, inclusiv șomajul, presiunea familială sau socială și hărțuirea sexuală, 12 la sută au spus lipsa de educație, iar 6,2% au spus inegalitatea de gen.

Un nou sondaj arată că 60% din turci nu au bani destui pentru strictul necesar

Potrivit rezultatelor sondajului distribuit de directorul general, Can Selçuki, pe Twitter, doar  27% dintre cei chestionați au spus că veniturile lor au fost „doar suficiente” pentru a-și acoperi cheltuielile.

Turcii nu văd o reducere a prețurilor la alimente după reducerile de taxe

Peste 82 la sută dintre participanții la un studiu realizat de sondajul turc MetroPOLL au susținut că noua măsură nu a avut efect, în timp ce 10,5% au spus că au văzut reducerea prețurilor, restul de 7,4% au spus că nu au auzit de nicio reducere.