Câteva sute de spectatori au fost prezenţi, sâmbătă seara, în amfiteatrul Castrului Roman „Porolissum”, la concertul multimedia vocal – simfonic de deschidere a turneului muzical „Dacika – Tribut Eroilor”, prin care compozitorul şi orchestratorul Mihai Toma oferă, în anul Centenarului, un concept original asupra folclorului românesc.
„Gândindu-mă la muzica pe care o veţi asculta, îmi vin în minte cuvintele lui Nicolae Iorga, că o naţiune fără trecut nu are viitor. Prin muzica noastră încercăm să răstălmăcim aceste cuvinte, în felul următor: dacă nu ne orientăm spre viitor, trecutul e în zadar. Dacă muzica pe care o facem, dacă actele pe care le împlinim nu conţin o tradiţie, o bază întoarsă către viitor, atunci ele au fost în zadar. Pentru voi, pentru generaţiile care vin, această muzică vine să vă aducă în atenţie tradiţiile, să vă aducă trecutul, dar aşa cum ştiţi să-l înţelegeţi mai bine. Muzică folclorică, transformată în muzică modernă, într-o muzică pe care să o primiţi, aşa cum ştiţi să primiţi tot ce înseamnă modern şi vă place”, a precizat, în deschiderea concertului, pianistul Ştefan Doniga.
Concertul, conceput de compozitorul şi orchestratorul Mihai Toma, a avut în prim-plan cinci muzicieni care au evoluat atât solo, cât şi împreună cu orchestra şi corul Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” din Bucureşti.
Repertoriul spectacolului a inclus piese cere au fost, în cea mai mare parte, prelucrări după mai multe categorii de piese muzicale: muzică folclorică solemnă – „Aşa-i românul”, „Cântec despre Bucovina”; teme folclorice româneşti celebre – „Barbu lăutaru”, „Tudoriţo nene”, „Mociriţa”, „Unde e Târgoviştea”, „Lie Ciocârlie”, etc.; muzică românească de factură cultă – „Balada” de Ciprian Porumbescu, „Balada pentru vioară” de George Enescu, „Rapsodiile” pentru orchestră de George Enescu; melodii originale de inspiraţie folclorică.