Autoritățile se gândesc la programe pentru susținerea antreprenoriatului în România dedicate românilor din diaspora
Dezvoltarea de programe pentru susținerea antreprenoriatului în România destinate românilor din diaspora, prin facilitarea unei scheme de minimis dezvoltată de Ministerul Afacerilor Externe – prin Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni -, în parteneriat cu Ministerul Fondurilor Europene, reprezintă una dintre temele discutate marți la cea de-a șaptea sesiune de consultări ale proiectului ‘România Competitivă’ privind Diaspora și mobilitatea forței de muncă.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri (MECRMA), dezbaterea s-a concentrat în jurul următoarelor obiective: promovarea migrației de întoarcere prin promovarea informațiilor de interes pentru diaspora în mod consecvent în spațiul virtual (website) și prin misiunile diplomatice, precum și prin eliminarea obstacolelor de ordin administrativ pentru cei care doresc să revină în țară (ex: flexibilizarea și debirocratizarea procesului de echivalare a studiilor realizate în străinătate, recunoașterea vechimii în muncă etc.), dezvoltarea de programe pentru susținerea antreprenoriatului în România pentru românii din diaspora prin facilitarea unei scheme de minimis dezvoltată de MAE, prin Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, în parteneriat cu MFE, finanțat prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014 — 2020, flexibilizarea procesului de admisie pentru cetățenii din state terțe, în vederea atragerii de personal înalt calificat.
De asemenea, participanții la discuții au pus accent și pe centralizarea motivelor pentru care românii aleg să părăsească țara pe baza unui studiu reprezentativ statistic (în acest moment există doar inițiative private și necentralizate care au identificat ca principale cauze birocrația, lipsa de încredere în autorități, calitatea sistemului de sănătate și educație), importanța mapării diasporei în vederea lansării unei campanii integrate de comunicare și dezvoltare de parteneriate, dezvoltarea unor instrumente care să faciliteze accesul investitorilor la informații despre oportunitatea de a investi într-un domeniu sau de a deschide o afacere, documentația necesară etc. (Ghid investițional), corelarea cifrelor legate de școlarizare cu piața muncii, atragerea forței de muncă care să acopere deficitul pe toate palierele (nu doar în ceea ce privește personalul calificat), posibilitatea de a dezvolta acorduri bilaterale sau convenții specifice cu anumite state (ex: Republica Moldova) care să faciliteze accesul pe piața muncii din România, în funcție de nevoi.
„Resursele bugetare necesare pentru implementarea măsurilor propuse de inițiatorii României Competitive pentru domeniul Diaspora și mobilitatea forței de muncă sunt detaliate în cadrul documentului dedicat care poate fi accesat pe site-ul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.
Cea de a șaptea sesiune de consultare, cu tema Diaspora și mobilitatea forței de muncă, din seria celor 16 consultări ce au loc pe marginea proiectului ‘România Competitivă’, s-a desfășurat marți, la Casa Academiei Române. La masa dezbaterilor s-au reunit reprezentanți ai Departamentului pentru Relația cu Românii din Afara Granițelor din cadrul Administrației Prezidențiale, Ministerului Afacerilor Externe — Departamentului Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, ai Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Băncii Naționale a României, Academiei Române, ai mediului de afaceri și sectorului academic.