Iohannis: „Există o mare nemulțumire în Franța că sunt lucrători care aparent încearcă mai degrabă să eludeze sistemul decât să se încadreze în sistem, dar putem să observăm foarte mulți oameni în Europa de Est, de exemplu în România, care vor să lucreze în Franța, Germania, Spania. Dacă situația este așa, este foarte clar că trebuie să îmbunătățim această directivă. Este inadmisibil să vedem această nemulțumire pe de o parte în Europa de Vest că vin muncitori, pe de altă parte dorința oamenilor din Est de a trăi mai bine. Și una și alta este legitimă și, dacă această directivă a produs astfel de disensiuni și astfel de divergențe, nu înseamnă că oamenii din Franța nu au dreptate sau cei din România nu au dreptate, înseamnă că directiva nu este suficient de clară și suficient de bună”, a afirmat Iohannis.
Referindu-se la domeniul transporturilor rutiere, șeful statului a susținut necesitatea unei directive.
”Problemele sunt specifice și absolut nimeni nu are intenția să creeze condiții favorabile pentru unii și defavorabile pentru alții. Ne dorim cu toții o directivă pe detașare, plus o directivă pe transport, care îmbunătățesc situația și pentru unii și pentru alții, dar scot din piață pe aceia care speculează diferențele de dezvoltare, care încă persistă”, a subliniat Iohannis.”Am avut și astăzi discuții foarte bune, în urma cărora am decis aprofundarea Parteneriatului strategic, în special în sectoarele politic, economic, cultural și al cercetării”
Emanuel Macron: La rândul său președintele Franței a spus că revizuirea directivei privind detașarea lucrătorilor nu înseamnă împiedicarea transportatorilor români să lucreze în Europa.
Potrivit acestuia, anumite companii din Franța angajează ”cetățeni din alte state europene, în general din țări cu costuri reduse, la costurile din țările de origine, venind în contradicție cu ideea pieței unice, făcând o concurență neloială lucrătorilor francezi”.
”Doresc să punem capăt acestui sistem care nu reprezintă spiritul Uniunii Europene și este de neînțeles pentru concetățenii noștri”, a punctat Macron.
În opinia președintelui francez, situația din prezent nu este una „ideală” pentru România. „Ce viitor vă doriți pentru România? Doriți ca (…) salariile din România să rămână la o treime din salariile din Franța? Vă doriți ca munca calificată să se
dezvolte insuficient? Sau vă doriți ca țara dumneavoastră să intre pe deplin în Europa, să aveți calificări mai bune, să atrageți talente, să vă păstrați talentele, să aveți oameni mai bine plătiți, care să aibă avantaje sociale și tranziția să se facă pe deplin? Înțeleg de la președintele dumneavoastră că ați ales a doua opțiune și că doriți ca România să intre pe deplin într-o Europă mai integrată. Deci pentru România situația din prezent nu este ideală, este o situație în care țările profită de diferențele salariale”, a mai afirmat Macron.
La Palatul Cotroceni au fost semnate și o serie de documente în prezența celor doi președinți — o declarație de intenție privind cooperarea româno-franceză pe subiecte europene de interes comun, o declarație între Airbus Helicopters și IAR Brașov privind Contractul general existent între cele două companii și un memorandum de înțelegere referitor la „Ground Based Air Defense Systems” pentru Forțele Armate Române dintre MBDA Franța și Compania Națională ROMARM SA, filiala SC Electromecanica Ploiești.