Clujotronic: Spectacole care îmbină arta cu tehnologia și cele mai noi jocuri video, la festivalul de artă digitală
O sculptură cinetică formată din roboți care produc live muzică electronică și un spectacol care reprezintă o combinație între coregrafie și video mapping vor fi evenimentele principale pe care le oferă ediția din acest an a festivalului germano-francez de artă digitală Clujotronic. Fondat în 2012 în urma unei colaborări dintre Institutul Cultural German și Institutul Francez din Cluj, Clujotronic — Electro Arts Festival revine, propune la această a șasea ediție numeroase proiecte interdisciplinare și experimentale, care cuprind muzică electronică, artă vizuală și jocuri digitale independente.
„Ceea ce vrem să facem este să creăm o platformă pentru artă și tehnologie, care la prima vedere nu sunt neapărat arii care se pot combina, dar noi credem că acesta este viitorul că și reprezintă baza pentru inovație. Inovație în oricare dintre domeniile vieții, nu doar legat de sectorul afacerilor’, a declarat Ingo Tegge, directorul Centrului Cultural German Cluj-Napoca.
Startul evenimentului este dat vineri, 29 septembrie, de un panel de discuții despre gaming, pe care organizatorii o consideră una dintre cele mai populare forme de îmbinare între artă și tehnologie.
În ziua deschiderii oficiale va avea loc performance-ul coregrafic Hakanaď, conceput de artiștii francezi Adrien M și Claire B, un format nou în cadrul festivalului, ce combină dansul cu video mapping. Performance-ul are loc într-un cub de imagini care reacționează la mișcările dansatoarei Akiko Kajihara, în ritmul unei creații sonore interpretate live. La final, spectatorii sunt invitați să pătrundă în instalație.
„Hakanaď este un spectacol prezentat de o companie franceză din Lyon. Acest specacol este o coproducție susținută și de Ministerul Culturii din Franța, iar compania a lucrat cu multe instituții
cunoscute din Franța, cum ar fi Opera din Paris. (…) Este un performance coregrafic realizat de o dansatoare japoneză. Este un spectacol care are loc într-un cub care dă senzația mișcării, care reprezintă de fapt o inatalație tehnică complicată. Hakanaď este un concept care se referă la un spațiu situat într evis și realitate’, a explicat și directorul Institutului Francez, Xevier Leroux, care se află în Cluj de doar două săptămâni, Clujtronic fiind primul său proiect major de la preluarea institutului.
Un alt proiect inedit prezent la Clujotronic este performance-ul Tripods One al artistului berlinez Moritz Simon Geist, o sculptură cinetică formată din roboți care produc live muzică electronică. Artistul este și el prezent pe scenă pentru controla și a interacționa cu instalația — creând astfel o simbioză artistică om-mașină și abordând teme precum robotizarea societății ori inteligența artificială, într-o manieră agreabilă pentru publicul larg.