joi, octombrie 22, 2020

Aparatul de dezinformare marca Erdoğan

Probabil planificat dupa un exemplu stabilit de regimul autoritar și extrem de intruziv al Iranului , asaltatul prim- ministru al Turciei și candidatul prezumtiv la președinție Recep Tayyip Erdogan , care a numit Iranul a doua lui casă , și-a construit un aparat puternic de propagandă pentru a comunica mesajul său către mase , pentru a duce o campanie de defăimare , în scopul de a discredita adversarii, precum și pentru a manipula opiniile oamenilor cu privire la diverse probleme prin adevăruri pe jumătate , minciuni și dezinformare.

Se pare că aparatul de dezinformare este operat, cu prioritate, de către echipe situate în principal în două centre diferite : Unul a fost înființat în cabinetul primului-ministru , iar celălalt în agenția de spionaj , Serviciul Național de Informații ( MIT ) , condus de confidentul apropiat al lui Erdoğan, Hakan Fidan . Ambele echipe se coordonează îndeaproape pentru a alimenta cu informații mass-media scrisă și audiovizuală tradițională, precum și portalurile on-line , inclusiv social media . Campania de denigrare care a tencuit poza ambasadorului demisionar american Frank Ricciardone pe primele pagini a cinci cotidiane în aceeași zi în luna decembrie a anului trecut , cu un titlu potrivit căruia se afirma că SUA s-ar fi aflat într-un fel în spatele anchetelor de corupție ale procurorilor turci care l-au incriminat pe Erdoğan , membrii familiei și asociații aproapiați ai acestuia,  a fost probabil co -produsa de aceste echipe.

Modul de operare al propagandei este că, odată ce povestea prefabricată face paginile , primul-ministru și asociații săi o invocă în discursurile publice și repetă in permanență aceeași narațiune din nou și din nou  pentru a amplifica mesajul . Acesta este modul în care s-a întâmplat atunci când Erdogan a amenințat în mod public ambasadorul SUA cu expulzarea, într -o adunare publică în provincia Samsun, în ziua în care teoria conspirației a făcut prima pagină a ziarelor în cotidianele pro – guvernamentale . Aceeași campanie de defăimare a fost desfășurată împotriva altor adversari , inclusiv împotriva învățatului islamic Fethullah Gulen , care este un critic al corupției în guvernul Erdogan . Tot felul de povești de manipulare au fost publicate în cotidienele pro – guvernamentale în timp ce Erdogan a încercat să arate probele de corupție  precum o lovitură de stat și să ii invinovațeasca pe alții de comportamentul său necorespunzător .

Fișierele audio obtinute din scurgeri de informatii la începutul acestui an și acoperirea largă în mass-media independentă cu privire la acest subiect, de fapt, au demascat acești propagandiști din echipa lui Erdoğan . O scurgere de informatii din luna martie a arătat că unul dintre actorii-cheie care controlează mass-media , în numele guvernului, este Yalçın Akdoğan , consilier șef politic al primului –ministru, și un contribuabil  în mod regulat, ca și cronicar, în două cotidiane diferite pro – guvernamentale: Star și YeniȘafak . Conform unei conversații încărcată pe YouTube , Fatih Saraç , vicepreședinte al Ciner Media Group , care include cotidianul Haber Turk și canalul de știri Haber Turk , il informeaza pe Akdoğan despre modul în care i-a concediat pe cei trei jurnaliști responsabili pentru redactarea negativă , care a atras supărarea primului-ministru . De asemenea, el pare să fie o figură influentă în a decide cine va apărea ca și comentator pe posturile de televiziune ale statului.

Un alt participant la aparatul de propagandă este Mustafa Varank , al cărui nume a fost implicat în multiple campanii de denigrare pentru a promova obiectivele politice ale șefului său , Erdoğan . Varank a fost presupusă a fi persoana conductă -cheie în difuzarea înregistrarii video a adulterului fostului lider al principalei formațiuni de opoziție Partidul Popular Republican ( CHP ) Deniz Baykal la ordinele lui Erdoğan . O inregistrare audio obtinuta din scurgeri de informatii a dezvăluit modul în care Erdoğan ar fi conspirat pentru a manipula intriga casetei porno , care l-a obligat pe Baykal să demisioneze în 2010 și l-a ajutat pe Erdoğan să scape de archrival-ul său de pe scena politică . Scurgerea provenea conform relatărilor din contul de e-mail al lui Varank , sugerând că înregistrarea a fost într-un fel coordonată de către propriul consultant al primului ministru . CHP consideră că Erdoğan a orchestrat capcana pentru a il elimina pe Baykal din poziția sa folosind ramura de informatii . Liderul CHP , Kemal Kilicdaroglu, a descris incidentul ca fiind ” o nouă versiune a scandalului din SUA Watergate . ”

Varank este, conform relatărilor, responsabil de conturi Twitter false , administrate de mii de utilizatori angajați de Partidul de guvernământ al Justiției și Dezvoltării ( Partidul AK ) , pentru a promova orice campanie care ii  aduce beneficii lui Erdoğan in social media . Diverse scurgeri de informatii indică faptul că este implicat în scheme, cum ar fi atragerea de oameni concediati din mass -media , refuzuri de plasare de către opoziție a afiselor pe panourile publicitare , coordonarea unui transfer suspect către Nigeria și forțarea reprezentanților grupurilor societății civile pentru a semna o declarație în sprijinul lui Erdoğan . Fiul primului ministru Bilal , fiica Sümeyye și ginerele său Serhat Albayrak, cu toții de asemenea păreau să fi jucat un anumit rol în această campanie de propagandă . Fiica acestuia a lucrat cu Varank în direcționarea utilizatorilor de social media , în timp ce fiul și ginerele său au jucat un rol crucial în a decide structura poveștilor de prima pagină care ataca opozanții guvernului în așa- numita pool media în cotidianele Sabah și Takvim , finanțate prin comisioane ilegale din contracte și licitații .

Pe partea de informații , Fidan a direcționat resursele agenției de spionaj pentru a alimenta conținut pentru războiul de propagandă în numele șefului său , Erdoğan . CHP consideră că Fidan face munca murdară a lui Erdoğan , care efectiv a transformat agenția de spionaj în ramura sa de informații privată cu imunități zdrobitoare acordate de guvernul AKP . Fostul ministru de Interne, Idris Naim Șahin , care a demisionat din AKP , în semn de protest a ceea ce el a numit un ” grup oligarhic restrans „, care a preluat administrația de partid și a dictat politicile guvernamentale , pe care el l-a peceput ca fiind în contradicție cu interesele naționale , a acuzat AKP de implicare în eforturile de a produce inregistrari porno false care implicau un număr de deputați care și-au despărțit drumurile recent cu partidul de guvernământ .

Atunci când Erdoğan a lăsat să se înțeleagă în mod public pentru prima dată că președintele turc Abdullah Gül și șeful Statului Major General, generalul Necdet Özel au fost interceptați în secret , purtătorul de cuvânt al CHP Haluk Koc a întrebat cum Erdoğan știa totul despre acest lucru , acuzându-l de a colecta o serie de inregistrari pentru a elabora o hartă politică în favoarea sa . El a spus că un cache al casetelor a fost păstrat cu aprobarea lui Erdoğan și difuzat atunci când era necesar , la ordinele sale . ” Actorul principal în această eră politică murdară este Recep Tayyip Erdoğan „, a spus Koç . Chiar și judecătorii care au emis hotărâri care l-au iritat pe Erdoğan au fost acuzați de a fi fost șantajați cu casete secrete care i-au dezvăluit în situații fără compromis .

Nuh Yilmaz, fostul director al sucursalei de la Washington a Fundației pentru Cercetare Politică, Economică și Socială (SETA),un think tank al guvernului însărcinat cu obiectivul de a vărui ceea ce face Erdogan, este principalul coordonator al organizației de informații în conducerea unei rețele Intel-conectată cu jurnaliștii și cu grupurile mass-media care sunt finanțate direct sau nu de către guvern . El a lucrat în mass-media pro-guvern înainte de a trece la agenție pentru a conduce biroul de presă anul trecut. Conform acuzațiilor făcute pe portalul de știri MedyaAnaliz Yilmaz lucrează foarte strâns cu o mulțime de jurnaliști și editori op-ed, în scopul de a difuza punctele de vedere ale agenției către public, cu informații de manipulare. El coordonează, de asemenea, o campanie de propagandă direct cu editorii de top ai cotidianelor și posturilor de televiziune pro-guvernamentale. Mai multe portaluri web probabil înființate de MIT pentru a planta povești fabricate și pentru a rula o campanie de denigrare împotriva oponenților si a discredita reputatia acestora sunt, de asemenea, conduse de acesta. Se pare,  de asemenea, că Yilmaz lucrează indeaproape cu Varank pentru a contracara raportarea critică în mass-media independentă. Apelul telefonic interceptat dintre Varank și Yilmaz care a fost încărcat pe YouTube în martie, dezvăluie modul in care ambii s-au angajat în eforturi comune pentru a sprijini negarea de către guvern a acuzatiilor de profilare ilegala publicate de către cotitidianul Taraf in luna decembrie a anului trecut.

Cea de a treia parte a aparatului de dezinformare, deși nu la fel de influentă ca cele de la intel și de la birourile primului-ministru, se află la Ministerul de Externe și lucrează îndeaproape cu SETA, un think tank, care acționează de asemenea, ca artera principala pentru ministrul de externe Ahmet Davutoğlu pentru a plasa loialiștii săi în agențiile guvernamentale. Această parte a aparatului de dezinformare produce newsbytes pentru a il  promova pe Davutoğlu precum și pentru a furniza informații care trebuie să fie împărtășite cu publicul, dar care nu pot fi atribuite, în nici un fel,  Ministerului de Externe. Omul-cheie este Durmuș Ali Sarikaya, care a lucrat cu Davutoğlu timp de aproximativ 20 de ani în diferite pozitii. Cu toate că detine pozitia de consilier al ministrului de externe și al primului-ministru, acesta participă la întâlniri cheie la nivel înalt și este nelipsit de langa Davutoğlu. El a construit o retea extinsa de oameni cu aceeasi mentalitate în agențiile guvernamentale, inclusiv șeful spionajului Hakan Fidan, ai cărui membri de familie au fost chiar luati ca și oaspeți in avionul lui Davutoğlu pentru călătoriile în străinătate.

Lista poate continua, deoarece există și alți propagandiști guvernamentali care lucrează în calitate de consultanți, consilieri și oficiali de partid pentru a pune un spin asupra lucrurilor și a evenimentelor și pentru a perpetua dezinformare. Bytes-urile de știri fabricate creează, de asemenea, un pretext pentru guvern pentru a justifica remanierea, realocările și chiar indepărtarea funcționarilor publici din pozițiile lor cu investigații prin inginerie politică. De asemenea, ajută guvernul să orchestreze procedurile judiciare fictive în numirile de instanțe judiciare cangur pentru a obține un rezultat care se decide, în esență, în prealabil. Cu alte cuvinte, aparatul de dezinformare marca Erdoğan nu doar că lucrează pentru a modela percepția, ci, de asemenea, este generator de procese pentru a pune opozanții în spatele gratiilor și în același timp a ii intimida pe ceilalți.

Rezultatul final este că în Turcia lui Erdoğan, dreptul cetățenilor de a fi informați a fost grosolan încălcat prin manipulare, minciuni, adevăruri pe jumătate și dezinformare, generand o lovitură la guvernarea democratică și zdruncinand încrederea oamenilor în guvern. Fabulele fabricate transformate in slogane de către mass-media partizană au condus, din păcate, la o polarizare și tensiune   și mai profundă în societatea turcă, ceea ce face dificilă susținerea păcii sociale.

Campania neîncetata de dezinformare și propagandă sistematică în numele guvernului plasează rușinos Turcia la egalitate cu experiența fostelor regimuri comuniste în care presa se afla sub un control strict și sub manipulare constantă. Aparatul primordial de propagandă poate că a ajutat aceste regimuri să supraviețuiască pentru o perioadă, dar niciodată nu a reușit să convingă populația să creadă în minciuni. Diferența dintre adevăr și minciuni s-a adâncit în cele din urmă. Mai mult decat atat, spre deosebire de regimurile comuniste, Turcia încă are o mass-media independentă formidabilă pentru a expune minciunile, și denunțătorii patriotici care să dezvăluie ceea ce propagandiștii Erdoğan au făcut din umbră nu sunt puțini la număr.

 

 

COVID-19: Peste 40.000 de lucrători în domeniul sănătății din Turcia testați pozitiv

Mai mult de 40.000 de lucrători în domeniul sănătății au fost infectați cu coronavirus în Turcia de la izbucnirea pandemiei, relatează people.cn

O instanță din Turcia a făcut praf decizia Curții Constituționale

Un tribunal din Istanbul a respins cererea de rejudecare a Curții Constituționale privind încălcările drepturilor unui jurnalist turc, relatează presa turcească.

Erdogan declară că este mai mult gaz în Marea Neagră decât se credea

Recep Tayyip Erdogan a declarat, sâmbătă, că un vast câmp de gaze naturale descoperit în Marea Neagră este chiar mai mare decât s-a estimat, relatează Business Times.

Românii în vacanță în Antalya: ”Nu am uitat niciodată acel gest”

O româncă alături de soțul ei german și-au găsit prieteni pe viață în timpul unei vacanțe în Antalya, relatează RomanyaHaber.

Fostul colonel, închis de 4 ani, a murit din cauza problemelor cardiace

Fostul colonel, închis de 4 ani, a murit din cauza problemelor cardiace

Un jurnalist turc renumit a murit

Ziaristul notoriu Bekir Coşkun a murit, ieri, unde se trata într-un spital din Ankara pentru cancer la plămâni, relatează presa turcească.

Fiul unui miner decedat cere despăgubiri restante de 18 ani” Voi continua să lupt pentru familia mea”

Fiul unui miner care a murit în urma unui accident de muncă în urmă cu 18 ani, cere la Ankara daune pentru moartea tatălui său, relatează Duvar English.

Turcia:Prefectul a cerut închiderea unui restaurant pentru că un angajat nu l-a băgat în seamă

Prefectul din provincia sud-vestică Denizli a cerut închiderea unui restaurant după ce un angajat nu l-a băgat în seamă, relatează presa turcească.