„În diversitate, unitatea folclorului românesc este impresionantă!”.
La Bistriţa, cea de a noua ediţie a Festivalului a polarizat atenţia specialiştilor şi iubitorilor de cântec.O sărbătoare care demonstrează indiscutabil faptul că grija pentru apărarea cântecului şi portului autentic este o constantă aici, o realitate, un adevăr.
Să zicem că ideea a contat, căci după despărţirea de marea şi iubita interpretă a cântecului năsăudean, Alexandru Pugna, deopotrivă animator cultural,el însuşi interpret emblematic al folclorului bistriţean, fost vicepreşedinte al CJ Bistriţa Năsăud şi actualmente Secretar de Stat în Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, a vrut să păstreze amintirea marii artiste şi să-i îmboldească pe cei care vin, pe cei care cântă muzică populară românească să-şi realizeze visul de scenă, să se afirme. Aşa a luat fiinţă Festivalul Concurs. Aşadar acum, la a noua ediţie, au fost reţinuţi după o preselecţie riguroasă 21 de concurenţi veniţi din patru zări. Regulamentul cere interpretarea unei doine, a unui cântec din repertoriul concurentului cu acompaniament de orchestră şi a unei partituri din repertoriul Valeriei Peter Predescu.
Juriul format din specialişti, redactori de radio si tv, folclorişti, personalităţi, (juriu din care am făcut de această dată parte şi eu) , al cărui preşedinte a fost chiar Alexandru Pugna, a avut mult de furcă încercând să departajeze concurenţii.Pentru că fiecare din cei care au ajuns pe scenă avea ceva de spus şi de cântat, erau voci frumoase, limpezi, atent supravegheate, erau tineri îmbrăcaţi de-a dreptul impecabil, erau destine artistice în formare.
Acompaniamentul a fost asigurat de orchestra Ansamblului Profesionist „Dor Românesc” a Centrului Judeţean pentru Cultură. Invitați ai primei seri, au cântat emoționant : grupul folcloric „Valeria Peter Predescu”, fondat de artista însăşi, şi laureata de anul trecut, Alexandra Chira, din Sălaj.Orchestra „Dor Românesc” a fost dirijată de Ştefan Cigu și Anghel Urs. În a doua seară,după gala laureaţilor au fost prezenţi cu recitaluri Petre Petruse, Maria Butila, Lia Lungu, Elisabeta Turcu şi Mioara Velicu. Ca să zic aşa, un adevărat regal de muzică populară românească.
Dar orice concurs are un podium de final. Iar pe cel mai înalt loc a ajuns un tânăr de 16 ani din Bacău, Ştefan Negru, o voce caldă, dezinvoltă, o prezenţă stenică şi de bun simţ. Pot spune că am apreciat deopotrivă vocea şi prezenţa Cătălinei Rotaru, siguranţa şi gustul pentru autentic al lui Marius Varga, purtând mândru pana de păun, rafinamentul din glas şi căldura interpretării lui Ştefan Florin, talentul Andradei Betej, al Georgianei Necşa, tonicitatea lui Ionuţ Cocoş şi a lui Alexandru Pop. Mi-a revenit bucuria ( aşa au vrut sorţii !) să ofer pe scenă, diploma pentru premiul al III-lea şi premiul de popularitate, foarte tinerei Elena Hazbeiu, de loc de pe Someş, de la Rodna, interpretă de 16 ani dar, zic eu cu un profil artistic gata format. Purtând o fascinantă catrinţă cu vârste roşii aşa cum e portul la izvoarele Someşului Mare, cu o siguranţă în voce şi un talent nedezminţit, Elena Hazbeiu a făcut cinste Bistriţei-Năsăudului.
Marele câştig al Concursului e şi faptul că tineri interpreţi veniţi din Bacău sau din Dâmboviţa, Sălaj, Mureş, Ialomiţa, din Suceava ori din Gorj, ori Banat interpretează o piesă din repertoriul năsăudencei devenită acum, mitică. In diversitate, unitatea folclorului românesc este impresionantă. A fost un festival ca o sărbătoare. În sala superbă a centrului Cultural Dacia, aflată de altfel sub grija şi înţelepciunea unei mari artiste,Matilda Pascal Cojocăriţa, se spune că Bistriţa a fost capitala folclorului, încă o dată.
(Cleopatra Lorinţiu)