Zaman Romania

TREİSPREZECE PİCTURİ MAİ PUŢİN CUNOSCUTE ALE LUİ GUSTAV KLİMT

Ansamblul - un omagiu adus clasicismului veneţian, roman şi florentin al Quatroccento-ului, dar şi artei egiptene - aflat într-o stare extrem de bună de conservare relevă maturitatea artistică a tânărului Klimt şi pune bazele viitoare mişcări artistice vieneze "Secession"

Treisprezece picturi mai puţin cunoscute ale marelui pictor modernist Gustav Klimt, destinate să împodobească arcadele Muzeului de Istorie a Artei din capitala Austriei, vor putea fi de acum admirate de aproape de către public.

Deschis în 1891 din dorinţa împăratului Franz Joseph, colosalul Kunsthistorisches Museum (KHM) din Viena nu urma doar să găzduiască una dintre cele mai importante colecţii de artă din Europa, ci şi să fie decorat de cei mai de seamă pictori şi sculptori vienezi.

Printre artiştii selectaţi să împodobească acest muzeu figura şi Gustav Klimt, considerat la acel moment, la vârsta de 28 de ani, drept cel mai promiţător continuator al academismului neoclasic austriac.

Însă lucrările sale, situate deasupra arcadelor monumentalei scări de marmură a muzeului nu puteau până acum fi admirate decât de la distanţă de cei 1,4 de milioane de vizitatori care treceau anual pragul muzeului.

Sala de teatru a castelului Peleş: pictura plafonului si friza decorativa de aici sunt semnate de Gustav Klimt si Frantz Matsch.

Acest neajuns a fost însă în prezent depăşit: inaugurată luni, în cadrul evenimentelor organizate cu ocazia centenarului morţii pictorului, la 6 februarie 1918, o pasarelă specială – poreclită „Stairway to Klimt” – o aluzie la piesa Led Zeppelin, „Stairway to Heaven” – permite vizitatorilor să admire aceste lucrări la nivelul ochilor.

Ansamblul – un omagiu adus clasicismului veneţian, roman şi florentin al Quatroccento-ului, dar şi artei egiptene – aflat într-o stare extrem de bună de conservare relevă maturitatea artistică a tânărului Klimt şi pune bazele viitoare mişcări artistice vieneze „Secession”. Într-una dintre aceste picturi se remarcă nudul unei zeiţe egiptene – „o pictură care merge destul de departe pentru o clădire oficială”, după cum povesteşte Daniel Uchtmann, istoric al artei angajat la muzeu.

Între Klimt și România a existat o legătură importantă.

În 1879, Gustav Klimt împreună cu fratele său Ernst și Franz Matsch, au fondat propria școală de artă decorativă: Künstler-Compagnie. Iar în anul 1883 cei trei aveau să primească prima lor mare comandă. O comandă venită de la Regele Carol I al României. Comanda consta în executarea a a trei programe tematice, destinate decorării castelului Peleş din Sinaia.