Zaman Romania

Restituiri de valoare: ”Laborator. Restaurarea picturilor vechilor maeştri”la MNAR

Laboratoarele de restaurare ale Muzeului Naţional de Artă al României, prezentate publicului printr-o expoziţie

Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) găzduieşte, începând de sâmbătă, expoziţia ”Laborator. Restaurarea picturilor vechilor maeştri”, care prezintă publicului laboratoare de restaurare şi contribuţia lor la studierea şi conservarea colecţiilor.

„Se deschide o serie de micro-expoziţii ce vor prezenta publicului diferitele laboratoare de restaurare ale muzeului şi contribuţia lor la studierea şi conservarea colecţiilor. Prima dintre ele aduce în prim-plan laboratorul de restaurare pictură de şevalet şi munca echipei de specialişti care, de-a lungul ultimelor trei decenii, a făcut posibile noi atribuiri şi datări, readucând lucrările cât mai aproape de aspectul lor originar. Din cele câteva sute de lucrări restaurate în vederea redeschiderii galeriilor permanente ale muzeului şi a muzeelor sale satelit, organizatorii au selectat pentru expoziţia de faţă 18 picturi. Unele dintre ele figurează în expoziţie alături de o bogată documentaţie fotografică şi de informaţii legate de procesul de restaurare, în timp ce altele sunt incluse în expunerea de bază a Galeriei de Artă Europeană”; este cazul unor lucrări de mari dimensiuni cum ar fi „Suzana şi cei doi bătrâni” de Alessandro Varotari sau „Familia lui Darius oferind coroana lui Alexandru cel Mare” de Mattia Preti, care au implicat procese laborioase şi de durată, în urma cărora cea dintâi şi-a regăsit luminozitatea iniţială graţie îndepărtării verniului extrem de degradat şi închis la culoare, în timp ce înlăturarea unor repictări masive îmbătrânite a restabilit echilibrul cromatic şi compoziţional al celei de a doua.

Restaurarea picturii „Familia lui Darius oferind coroana lui Alexandru cel Mare” de Mattia Preti, a implicat procese laborioase şi de durată. 

Alte lucrări de mai mici dimensiuni, precum „Adoraţia magilor” de Pieter van Aertsen, au pus probleme deosebit de dificile datorită unor vicii de tehnică în execuţia suportului, vicii ce făceau ca aceleaşi degradări să revină periodic lăsându-şi amprenta în mod vizibil asupra percepţiei picturii, precizează muzeul.

„Într-o expoziţie apreciem calitatea lucrărilor şi luăm drept de la sine înţeleasă buna lor stare de conservare. ‘Laborator. Restaurarea picturilor vechilor maeştri’ ne îndeamnă la reflecţie punând în lumină fragilitatea operei de artă, drumul parcurs de aceasta pentru a-şi regăsi aspectul orginar şi aportul discret, dar extrem de important al restauratorilor”(comunicat MNAR).