După ce a fost primul oraş european cu străzile iluminate electric, Timişoara va fi şi primul oraş din ţară cu taxiuri electrice. Afacerea cu transportul de lux nepoluant primeşte şi tichete subvenţionate de Guvern. Din păcate, mai puţin de 0,2% din banii alocaţi de stat pentru maşinile electrice prin programul Rabla au fost cheltuiţi. Asta, în timp ce pentru maşinile obişnuite toate tichetele au fost deja rezervate.
https://www.youtube.com/watch?v=ojlykSdO1mo
După ce Clujul a fost primul oraş din ţară cu serviciu de car sharing, în care utilizatorii pot închiria inclusiv maşini pe baterii, Timişoara va avea zece maşini electrice în regim de taxi premium. Primele patru deja au ajuns la omul de afaceri care a gândit această afacere.
„Noi sperăm să fie mai puţin cam cu 20-30% mai puţin un transport până la aeroport. Undeva la 30 de lei să fie un transport către aeroport şi undeva la 25 de lei oriunde în Timişoara. În 5 ani de zile vor fi cât mai multe maşini electrice,” spune Silviu Miloş, om de afaceri.
În plus, vrea să monteze şi 16 staţii de încărcare în oraş, odată cu luna septembrie, când se poate aplica pentru finanţare. Maşinile costă fiecare 36.000 de euro cu tot cu TVA, iar ajutorul din partea statului este de 4500 de euro pentru fiecare maşină electrică.
„Toate sunt ca cea din spatele meu. Din luna iulie am lansat o nouă baterie cu autonomie mult mai mare. Autonomia în regim real este de 200 de kilometri şi poate să meargă până la 300 de kilometri și asta dă încredere clienţilor să meargă către astfel de maşini,” precizează Alexandru Şeremet, reprezentant companie auto.
La 100 de kilometri, costul cu o maşină electrică este de aproximativ 6 lei. În plus, după 3 ani sau 45.000 de km, costurile cu un automobil electric sunt aceleaşi cu unul obişnuit.
În cele două luni de când funcţionează programul Rabla Plus, Fondul de Mediu a aprobat doar două dosare. Adică din finanţarea de 75 de milioane de lei, banii care s-au dat până acum reprezintă sub 0,2%.
În schimb, toate cele 13.000 de tichete electronice destinate persoanelor fizice în programul Rabla au fost deja rezervate. De aceea, dealerii auto cer alocarea banilor necheltuiţi pe maşinile electrice către cumpărătorii de maşini obişnuite.