Zaman Romania

Peisajul religios al minorităților din România trebuie să fie dominat de dialog şi pluralism

După 1989 religia reocupă un loc foarte important în spaţiul public, pentru că, înainte de venirea regimului comunist, ea a fost un element structural pentru identitatea românească”, a spus Laurenţiu Tănase.

Peisajul religios al minorităţilor din România trebuie să fie dominat de dialog şi pluralism, a declarat sâmbătă dr. Laurenţiu Tănase, lector universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii din Bucureşti.

În cadrul unei conferinţe susţinute sub egida Academiei Interculturale de Vară ProEtnica, Laurenţiu Tănase a arătat că în România sunt recunoscute 18 culte legal constituite şi apreciază că este necesar ca societatea noastră să structureze şi să promoveze aşa-numitul pluralism religios.

„Peisajul religios al minorităţilor din România trebuie să fie dominat de dialog şi pluralism. (…) Pluralismul este cel care structurează societăţile moderne sub toate aspectele, fie că vorbim despre pluralism cultural, economic sau religios. Pluralismul este componentă fundamentală a societăţilor moderne şi democratice. Pluralismul deţine (…) elemente de stări conflictuale, or acestea trebuie prin legislaţie echilibrate şi armonizate, astfel încât societatea să nu intre în conflict permanent sau să facă implozie”, a afirmat Laurenţiu Tănase.

Referindu-se la peisajul fenomenului religios contemporan din România, reprezentantul Facultăţii de Teologie Ortodoxă a arătat că, pentru a se putea vorbi despre o minoritate, este necesar să existe ecuaţia minoritari-majoritari. El consideră că, în comunităţile în care există minorităţi, limba, gastronomia şi religia au început să intre în competiţie şi să fie ameninţate în relaţia cu majoritatea în respectivele comunităţi.

„Religia este foarte importantă pentru structura societăţii contemporane. Ea continuă să creeze un factor de mare valoare identitară pentru societăţile contemporane. (…) România n-a cunoscut o perioadă de conflict religios. Mai mult decât atât, avem comunităţi foarte importante de etnici turco-tătari. Sunt şi o serie de români care fac parte din comunitatea musulmană din România şi chiar se discută la nivel academic că România reprezintă un model de convieţuire etnico-religioasă în zona dobrogeană. (…) Zona dobrogeană este lipsită de conflictele dintre musulmani şi creştini, conflicte aşa cum din păcate observăm în multe dintre ţările occidentale moderne. Perioada comunismului a însemnat o perioadă de marginalizare a religiei în societate, religia a fost permanent supravegheată. (…) Cu toate acestea, cele două doctrine s-au tolerat timp de 50 de ani. (…) N-a existat o confruntare între ideologia comunistă şi doctrina religioasă. După 1989 religia reocupă un loc foarte important în spaţiul public, pentru că, înainte de venirea regimului comunist, ea a fost un element structural pentru identitatea românească”, a mai spus Laurenţiu Tănase.

Conferinţa „Peisajul religios al minorităţilor din România” a avut loc în cadrul Festivalului Intercultural ProEtnica, ce se desfăşoară la Sighişoara.