Instrumente muzicale care nu există în spaţiul românesc vor fi folosite pentru concertul Valkiria, de Richard Wagner, care va fi prezentat la ediţia din acest an, a 52-a, a Festivalului Internaţional ‘Toamna Muzicală Clujeană’.
Filarmonica Transilvania continuă astfel efortul făcut anul trecut, de a aduce pe scena clujeană Tetralogia wagneriană, ultima tentativă având loc în anii ’80 la Bucureşti, cu Orchestra Radio, când, de asemenea, una dintre probleme a fost lipsa tuturor instrumentelor necesare.
Potrivit directorului Filarmonicii de Stat Transilvania, Marius Tabacu, patru tube wagneriene au fost împrumutate de la Bucureşti, iar trompeta bas şi un trombon contrabas au fost primite, pentru concert, de la instrumentişti din Budapesta, care au cântat anul trecut la Cluj şi au fost impresionaţi de calitatea artiştilor cu care au lucrat.
„Colegii de la Budapesta au făcut un gest remarcabil. Am primit două instrumente unicat în Europa… pe stradă. Au venit anul trecut la Aurul Rinului şi ne-au dat instrumentele pe stradă, fără niciun fel de formalităţi”, a spus Marius Tabacu, care a precizat că aceste instrumente sunt extrem de rare pentru că nu se folosesc foarte des şi de cele mai multe ori se înlocuiesc cu trombon şi tubă.
Potrivit secretarului muzical al Filarmonicii Transilvania, suma necesară pentru aducerea la Cluj a instrumentiştilor pentru concertul Valkiria se ridică la aproximativ o treime din bugetul festivalului, care se ridică la 60.000 de euro.
„Dacă vrei să vezi Wagner live, dacă vrei să vezi operă de Wagner completă chiar şi doar în variantă de concert, obligatoriu trebuie să treci graniţa”, a spus secretarul muzical al filarmonicii, Oana Andreica.
Valkiria de Wagner, care este cel mai important concert din festival, se va cânta în cadrul Galei de Închidere. Concertul va fi susţinut de 14 instrumentişti şi dirijat de Gabriel Bebeşelea. Pe parcursul festivalului, în fiecare dintre evenimentele concertistice se vor regăsi în program compozitori români, ca un tribut adus Centenarului.
„Această ediţie are şi un concept care se numeşte – Înainte de a face o ţară, românii au făcut muzică, pentru că absolut fiecare concert din festival conţine măcar o lucrare a unui compozitor român. Fie că este de acum 300 de ani, fie că este contemporană, nu am putut şi noi să spunem ‘100 de ani de muzică românească’ pentru că depăşim cu mult perioada. De exemplu, la Unirea din 1918, când s-a dansat Hora Unirii, muzica s-a compus înainte”, a afirmat PR-ul Filarmonicii, Geanina Simion.