Zaman Romania

Ancheta finalizată asupra cazului MH17, avion doborât deasupra Ucrainei

Avionul companiei Malaysia Airlines a fost doborât în estul separatist prorus al Ucrainei la 17 iulie 2014 şi toate cele 298 de persoane care se aflau la bordul său, în majoritate olandezi, şi-au pierdut viaţa.

Racheta care a doborât zborul MH17 deasupra Ucrainei în 2014 provenea de la o unitate militară rusă, au declarat joi anchetatorii internaţionali care se ocupă de acest caz, informează AFP şi Reuters.

Anchetatorii ‘au concluzionat că racheta Buk-Telar, care a doborât MH17, provenea de la Brigada 53 antiaeriană cu baza la Kursk, în Rusia’, a anunţat anchetatorul olandez Wilbert Paulissen. ‘Brigada 53 face parte din forţele armate ruse’, a adăugat el în cadrul unei conferinţe de presă.

O tragedie care a provocat o mare anchetă internațională.Şeful anchetatorilor, Fred Westerbeke, a subliniat joi că ancheta se află în ‘faza finală’, apreciind totuşi că ‘mai sunt lucruri de făcut’.

‘Toate vehiculele dintr-un convoi care transporta racheta aparţineau forţelor armate ruse’, a insistat anchetatorul olandez, ale cărui declaraţii au fost difuzate de televiziuni.

Avionul companiei Malaysia Airlines a fost doborât în estul separatist prorus al Ucrainei la 17 iulie 2014 şi toate cele 298 de persoane care se aflau la bordul său, în majoritate olandezi, şi-au pierdut viaţa.

În septembrie 2016, anchetatorii internaţionali ajunseseră deja la concluzia că racheta fusese adusă din Rusia înainte de a fi lansată de pe teritoriul din estul Ucrainei controlat de separatişti proruşi. Totuşi, ei nu au indicat cine anume a tras proiectilul.

Până acum, echipa internaţională de anchetă a reconstituit minuţios traseul efectuat de convoiul militar de la Kursk, care a traversat frontiera ucraineană, utilizând fotografii şi înregistrări video.Potrivit anchetatorului Paulissen, racheta Buk are ‘numeroase caracteristici unice care în sine pot constitui un fel de amprentă digitală a rachetei’.Rusia a negat de la bun început orice implicare în această tragedie, conform Reuters.Investigaţia efectuată de Olanda se focalizează în prezent pe aproximativ 100 de persoane suspectate că au jucat ‘un rol activ’ în acest caz. Însă niciun nume nu a fost menţionat până acum.

Şeful anchetatorilor, Fred Westerbeke, a subliniat joi că ancheta se află în ‘faza finală’, apreciind totuşi că ‘mai sunt lucruri de făcut’.

În decursul anilor trecuţi, ‘noi am adunat multe probe, dar nu suntem încă pregătiţi’ să procedăm la inculpări, a afirmat el.

Autorităţile olandeze au anunţat că procesul oricărui suspect arestat în acest caz va avea loc în Olanda, în baza unui acord între ţările participante la anchetă.

În septembrie 2016, anchetatorii internaţionali ajunseseră deja la concluzia că racheta fusese adusă din Rusia înainte de a fi lansată de pe teritoriul din estul Ucrainei controlat de separatişti proruşi. Totuşi, ei nu au indicat cine anume a tras proiectilul.

Vă reamintim că zborul 17 al Malaysia Airlines (MH17/MAS17) de la Amsterdam (Olanda) la Kuala Lumpur (Malaezia) s-a prăbușit la 17 iulie 2014 în apropiere de Hraboveregiunea DonețkUcraina, la aproximativ 40 de kilometri de frontiera Ucrainei cu Rusia. Avionul, un Boeing 777-200ER, transporta 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului. A fost al doilea incident al Malaysia Airlines în ultimele cinci luni, în urma dispariției zborului 370 de la începutul lunii martie 2014. Conform rapoartelor inițiale, guvernul ucrainean a sugerat că avionul a fost doborât la o altitudine de 10.000 de metri de către tiruri ale unui sistem de rachete antiaeriene Buk lansate de teroriști ai așa numitei Republici Populare Donețk

Cu 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului la bord, acesta este cel mai mare incident al Malaysia Airlines până în prezent. Dezastrul depășește Zborul 370 în care a fost implicat tot un Boeing 777-200ER, cu 227 de pasageri și 12 membri ai echipajului. Potrivit ultimelor informații, la bordul avionului se aflau 85 de copii, dintre care 3 nou-născuț.